Můj příběh poruchy příjmu potravy

18.08.2020

NENÁPADNÉ ZAČÁTKY...


Tato životní etapa začala na střední škole. V prváku-druháku.

Někde jsem si přečetla, že jako lidstvo jíme moc a že to drancuje planetu. To byl můj prvotní impuls k rozhodnutí omezit jídlo.

Začalo to postupně - vyměnit svačinu (chleba s něčím) za přesnídavku, potom pouze za banán,... Zkrouhávání kalorií mělo za následek úbytek na váze. Nikdy jsem nebyla obézní, či dítě s nadváhou. Postupem času jsem si v zrcadle připadala normálně a že bych nějaké to kilo dolů mohla ještě poslat. A začarovaný kruh byl na světě.

Došlo to do stádia, kdy jsem se takřka s nikým nebavila (neměla jsem na to energii) a vlastně mě to otravovalo. Byla jsem podrážděná a jakmile se stočil hovor na to, že bych měla začít víc jíst, že jsem moc hubená, tak to byl vrchol! Nic víc mě nedokázalo naštvat! [Oni mi chtějí pošlapat mojí cestu, sami to nedokážou, tak se snaží překecat mě, abych z mé skvělé cesty sešla... To tak, já se nedám]

Není asi nutné úplně zmiňovat, že jsem x krát omdlela... A zakopla o imaginární klacík na rovné ploše např na vlakáči.

Chtěla jsem být sama. O obědové pauze ve škole jsem vždycky hledala volnou třídu, kde nikdo nebyl, abych se mohla v klidu najíst. Nechtěla jsem poslouchat nějaké poznámky o jídle, vytáčelo mě to. (Každý den jsem jedla to samé) 

Byla mi neustála zima. Nedokázala jsem se zahřát. V létě to celkem šlo, ale jakmile se lehce ochladilo, tak jsem byla pořád doma schoulená a zabalená v dece.

Měla jsem stavy úzkosti. Tím že jsem záměrně nepřijímala dostatek energie, tak tělo vypínalo "druhotné" funkce, jelikož vyhodnotilo, že už jde do tuhého a jde o přežití. Ženský cyklus se vytratil. Mozek přestával fungovat - měla jsem problém s učením. I když jsem nad tím seděla a fakt se snažila, tak jsem nebyla moc schopná si to zapamatovat. Respektive jenom opravdu krátce. A ve škole jsem nedokázala udržet pozornost.

Věděla jsem, že když si třeba před tělákem ten banán nedám, že nebudu schopná podat nějaký výkon. Ač jsem byla "sportovec". Nebo kdyby mi někdo z ničeho nic řekl, jestli se půjdeme projít, nebo půjdeme na zastávku, která je dál, tak to bylo pro mě nepředstavitelné. S tím jsem nepočítala a na to nemám sílu. (Jo, když si na to zpětně vzpomínám, tak se chytám za hlavu...)

Stavy úzkosti vrcholily už hned z rána, kdy jsem se několikrát svalila na zem a brečela - nemohla jsem... Bála jsem se jít do školy a napsat test... Všechno jsem viděla černě... Úplně všechno. I banalita byla bubákem maximálního kalibru.

Tyto stavy jsem měla dost často i před tréninky. Já chtěla jít na trénink, ale neměla jsem sílu a nevěděla jsem, jestli to zvládnu.

Člověk měl permanentí hlad. Jakože opravdu pořád. Na jídlo jsem myslela non stop. O hodinách jsem odpočítávala, za jak dlouho se už budu moct najíst, protože mi kručelo v břiše. Pak jsem se najedla, hodně málo a hlad jsem měla neustále. Vlastně skoro o ničem jiném můj život nebyl. 

Byla jsem u výživových poradců, doma mi všichni chtěli pomoct, ale já se spíš zavírala do sebe.

Potřebovala jsem čas. A podařilo se mi to v hlavě přepnout - i z důvodů neustálého zranění - podezření na únavové zlomeniny, bolesti kloubů, řídnutí a padání vlasů, neskutečná únava a zima,...

Pokud by měl někdo nějakou otázku ohledně tohoto tématu, tak mi neváhej napsat! Ráda si s tebou o tom popovídám/napíšu. Je to jedna z kapitol mého života, o které nemám problém mluvit.

 

Eliška Gregorová
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky